Mieczysław Zakrocki – Biogram

Starszy sierżant Mieczysław Zakrocki
Starszy sierżant Mieczysław Zakrocki

Mieczysław Zakrocki urodził się 7 Listopada 1914 roku w Pałecznicy, w powiecie miechowskim (obecnie jest to powiat proszowicki).  Był synem Franciszka i Marianny Zakrockich. W księgach parafialnych kościoła w Pałecznicy odnotowano, że 11 lipca 1899 roku o godzinie 10.00 zawarto związek małżeński pomiędzy dwudziestoczteroletnim kawalerem urodzonym w Pałecznicy, Franciszkiem Zakrockim a urodzoną w Proszowicach, siedemnastoletnią panną Marianną Ciepichał. Młode małżeństwo w poszukiwaniu lepszego bytu, ponieważ nie mogli liczyć na odziedziczenie ojcowizny, postanowiło wyjechać na Śląsk. Franciszek Zakrocki znalazł pracę w założonej w 1815 roku kopalni węgla kamiennego „Niwka-Modrzejów” w Niwce (obecnie jest to część  Sosnowca). Małżeństwo Zakrockich doczekał się pięciu córek (Heleny ur. 1903, Anieli ur. 1907, Zofii ur. 1909, Janiny ur. 1917 oraz Antoniny ur. 1921) i jedynego syna, Mieczysława urodzonego w 1914 roku w Pałecznicy.

Młody Mieczysław swoją młodość spędził w Niwce (w 1953 roku została włączona do Sosnowca), gdzie ukończył lokalną szkołę powszechną (obecnie jest to Szkoła Podstawowa nr. 15 im. Stefana Żeromskiego w Sosnowcu). Początkowo pracował w zakładzie mięsnym prowadzonym przez męża swojej siostry, Zofii. Po odbyciu zasadniczej służby wojskowej postanowił przyszłość swoją związać z wojskiem. Rozpoczął kurs na Szkole Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy. Po ukończeniu szkoły został przydzielony jako strzelec pokładowy do stacjonującej w Krakowie 24 Eskadry Liniowej (w kampanii wrześniowej jako „Eskadra Rozpoznawcza”) wchodzącej w skład 2 Pułku Lotniczego.

Pod koniec sierpnia 1939 roku, po ogłoszeniu mobilizacji, 24 Eskadra Rozpoznawcza przeniosła się z Krakowskich Rakowic do Klimontowa pod Proszowicami na nowo powstałe lotnisko polowe (początkowo 28 sierpnia został przetransportowany rzut kołowy, natomiast 31 sierpnia dołączył rzut powietrzny). Dla kaprala Mieczysława Zakrockiego, urodzonego w Pałecznicy, był to powrót w rodzinne strony. Wraz z wybuchem II Wojny Światowej, 1 września 1939 roku, 24 Eskadra Rozpoznawcza początkowo weszła w skład lotnictwa Armii „Kraków”, a następnie prowadziła

Odznaka Dywizjonu 307
Odznaka Dywizjonu 307

rozpoznanie na korzyść sztabu naczelnego dowódcy lotnictwa oraz dowódcy Armii „Lublin”. W kampanii wrześniowej, 24 Eskadra Rozpoznawcza, z biegiem czasu przesuwała się na wschód kraju, po Klimontowie przez Ułęż, Wronów, Łuszczów, Strzyżów, Kniahinin, Użyniec aż do lotniska polowego w miejscowości Gwoździec Stary przy granicy z Królestwem Rumunii. W okresie od 1 września do 17 września 24 Eskadra Rozpoznawcza wykonała 57 zadań bojowych. ża udział w kampanii wrześniowej ‘39 został odznaczony Krzyżem Walecznych.

 

Szlak Bojowy 24 Eskadry Rozpoznawczej (wikipedia.org) (1)
Szlak Bojowy 24 Eskadry Rozpoznawczej (wikipedia.org)

Mieczysław Zakrocki ewakuując się z pogrążonej wojną ojczyzny, przez Rumunię przedostał się do Francji. Po upadku Francuzów, wraz z innymi członkami 24 Eskadry Rozpoznawczej, odpłynął do Wielkiej Brytanii.  W Wielkiej Brytanii, we wrześniu 1940 roku, został przydzielony do nowo powstałego 307 Dywizjonu Myśliwskiego Nocnego (No.307 Polish Night Fighter Squadron) jako strzelec pokładowy (po przezbrojeniu jednostki w samoloty nie mające stanowiska strzelca, musiał przeszkolił się na radio nawigatora). Mieczysław Zakrocki uczestniczył w wielu lotach bojowych „Lwowskich Puchaczy” (taki przydomek nosił 307 DMN). W nocy z 15 na 16 kwietnia 1941 roku załoga samolotu Defiant I w załodze: pilot Maksymilian Lewandowski oraz strzelec Mieczysław Zakrocki uszkodziła niemiecki bombowiec Luftwaffe Heinkel He 111. 19 czerwca 1943 roku, już jako nawigator, w załodze z pilotem Jerzym Pełką uczestniczył w walce powietrznej w której wspólnie z innymi załogami zaliczono zestrzelenie niemieckiego samolotu rozpoznawczego dalekiego zasięgu (Blohm & Voss Bv 138).

24 Eskadra Rozpoznawcza we Francji
24 Eskadra Rozpoznawcza we Francji

W czerwcu 1944 roku starszy sierżant Mieczysław Zakrocki został skierowany na miesięczne szkolenie do „No. 54 Operational Training Unit RAF”. 2 grudnia 1944 roku, już po powrocie do 307 Dywizjonu, wykonując lot ćwiczebny, wraz z pilotem Stanisławem Kohutem na wyremontowanym samolocie Mosquito, z nieznanych przyczyn samolot rozbił się niedaleko bazy lotniczej w Church Fenton w Anglii. Starszy Sierżant Mieczysław Zakrocki został pochowany na cmentarzu Lotników Polskich w Newark-on-Trent hr. Nottinghamshire. Został odznaczony między innymi: Krzyżem Walecznych (czterokrotnie) oraz Polową Odznaką Pilota.

Przy sporządzaniu biogramu wykorzystano materiały udostępnione przez siostrzeńca M. Zakrockiego – Wojciecha Maja


Opracował: Mateusz Serwatowski

 

 

Biblografia:

1) Olgierd Cumft, Hubert K. Kujawa; Księga Lotników Polskich poległych, zmarłych i zagionionych 1939 1946; Warszawa 1989
2) Jerzy Pawlak; Polskie Eskadry w latach 1918-1939; Warszawa 1989
3) Jerzy Pawlak; Polskie Eskadry w Wojnie Obronnej 1939; Warszawa 1982
4) niebieskaeskadra.pl
5) listakrzystka.pl
6) polishairforce.pl
7) pl.wikipedia.org
8) genealodzy.pl